Ett "company of one" – vad är det, och vem är det bra för?
Att driva en kreativ byrå på egen hand kan vara både lockande och skrämmande. För mig innebär det en enorm frihet med stora möjligheter, men självklart är det också ett stort ansvar. Häng med så ska jag förklara varför jag trivs med det och vilka fördelar denna typ av byrå innebär för dig som kund.
Skräddarsydd och flexibel service
Först ska jag börja med att klargöra en sak: jag är inte helt ensam. Till min hjälp har jag ett fantastiskt nätverk av kreatörer över hela landet. Det är skribenter, copywriters, illustratörer, fotografer och filmare som jobbar tillsammans med mig på projektbasis. Och där i ligger en stor fördel för dig som kund:
Det innebär att vi kan diskutera möjliga lösningar på dina utmaningar utan att jag behöver ta hänsyn till vilken kompetens som redan finns i mitt företag.
Beroende av vilket behov du har och vilken lösning vi kommer överens om så arbetar vi alltid med de mest lämpade kompetenserna och personerna.
Fokus på passionen
För mig är den allra största fördelen den frihet jag upplever. Att helt styra över hur mina arbetsdagar ser ut och från vilken plats jag ska arbeta är guld värt för mig. Att hålla nere antalet interna möten och i stället fokusera på mina kunder gör att jag kan fokusera på de saker som verkligen inspirerar och motiverar mig. För dig som kund innebär det förhoppningsvis att min passion för design, foto och film kommer mer till nytta och att mitt engagemang leder till riktigt bra leveranser.
Min passion som kreatör är också något jag behöver få utlopp för i egna projekt som är betydelsefulla för mig. Ett exempel på det är kontot @barabandy som jag driver på Instagram. Förutom att jag får skapa film och foto som väldigt många personer uppskattar ger det mig också möjlighet att ta ut svängarna som kreatör och testa vad som fungerar och inte fungerar. Något som mina kunder också får nytta av. Läs mer om vad jag gör för idrottsföreningar, idrottare, arrangörer av event och agenturer här.
Personlig och nära kontakt
Det här låter kanske konstigt, men att driva en kreativ byrå på egen hand ger mig större möjligheter att vårda kundrelationer över tid. Ett problem jag upplevt på andra arbetsplatser är att man som kreatör lätt kan hamna en bit ifrån kunden. Det innebär att jag som kreatör inte alltid får hela bilden av kundens utmaning.
Många saker sägs mellan raderna och att alltid vara nära min kund ger mig större möjligheter att ställa rätt frågor och leverera rätt lösning.
Dessutom, eftersom våra kunders behov ofta förändras över tid kan även jag se till att vår leverans också förändras över tid. Några av våra kunder har varit med oss under tio års tid, vilket ger mig som kreatör en fantastisk möjlighet att lära mig kundens verksamhet utan och innan.
Liten kostym och hög kvalitet
Många kunder är måna om att projekten ska drivas kostnadseffektivt samtidigt som kvaliteten alltid är viktig eftersom den speglar av sig på kundens verksamhet. Eftersom de fasta kostnaderna är väldigt låga för mig så kan jag alltid erbjuda konkurrenskraftiga priser, och det utan att kompromissa med kvaliteten. För mig som företagare innebär det att jag inte behöver oroa mig supermycket om jag har en lugnare vecka. Det innebär istället att jag kan lägga mer tid på projekt som betyder mycket för mig personligen.
Snabba beslutsprocesser
Eftersom du som kund alltid vänder dig till mig med dina frågor kan jag garantera snabba svarstider och en effektiv process. Besluten behöver inte gå genom flera led utan vi kan snabbt genomföra ändringar och diskutera nya idéer. Ibland håller jag inte med om att ändringarna skulle innebära förbättringar och då kan vi snabbt ta en diskussion utan mellanhänder vilket leder till mindre frustration och färre missförstånd.
Tillvarata all kompetens
Jag är övertygad om att många kreatörer är mer än "bara" sitt yrke. För mig som har en bakgrund i finansbranschen (där jag hade affärsansvaret för både små företag och så småningom multinationella koncerner) innebar det att jag lärde mig enormt mycket om det som är allra viktigast för dig som företagare: affären.
Allt vi gör kokar i slutänden ner till att producera och leverera lösningar som ger verklig affärsnytta.
När jag diskuterar möjliga lösningar med en kund är det oerhört viktigt att hela tiden stämma av och fundera på om lösningen verkligen hjälper de övergripande affärsmålen. Och det är exakt det som gör mig allra mest tillfreds: att få möjlighet att använda all min tidigare erfarenhet och skapa kreativa och samtidigt effektiva lösningar för mina kunder.
Omväxling förnöjer
Slutligen, för mig som älskar att jobba med olika typer av lösningar och utmana mig själv är detta den perfekta formen av företagande. Ena dagen sitter jag vid skrivbordet och jobbar med design eller redigerar film. Andra dagar är jag ute hos kund för ett fotouppdrag eller filmar. Och ibland är jag en del av ett team när vi producerar filmer med större budget.
Om du själv är kreatör och funderar på ett liknande upplägg är du självklart välkommen att höra av dig med dina frågor. Och om du som kund är intresserad av att testa min erfarenhet och kreativitet står dörren alltid öppen!
Just det, termen “Company of one” hörde jag första gången talas om när jag läste boken med samma titel, skriven av Paul Jarvis (som för övrigt driver Fathom – ett analysverktyg jag använder istället för Google Analytics. Även Mattias Åkerberg, en riktig stjärna som copywriter och entreprenör, driver ett eget "company of one".
/Fredrik