Så skapade vi Nordeuropas största CIO-rapport
2021 skapade Wonderwork, tillsammans med Atea, den första upplagan av Voister CIO Analytics. För varje år sedan dess har projektet växt och är nu Nordeuropas största CIO-rapport. Här berättar vi mer om projektet.
För fjärde året i rad ger Atea ut Voister CIO Analytics. Ett stort och omfattande arbete där årets rapport sammanställer över 1 000 it-beslutsfattares svar på en mängd frågor. Nyheten för i år bestod i att frågorna gick ut till it-beslutsfattare även i Norge, Finland, Danmark och de baltiska staterna.
Atea står för förarbete och underlag i form av kundintervjuer, analysunderlag och inhämtande av svar från respondenterna. Wonderwork står för att utifrån underlaget skapa analystexter, visualisera svaren i form av tydliga och lättförstådda grafer, ta fram informationsgrafik till omslaget (som också används i presentationer) samt att designa rapporten och se till att den trycks och levereras till Atea Bootcamp.
I årets projekt ingick, förutom den svenska versionen av rapporten, även att skapa analystext, göra översättningar och göra språklayout för en engelsk version och en version på finska.
Färger och mycket av typografin hämtar vi från den grafiska manualen för voister.se. För att särskilja svaren i graferna använder vi en blå färg för privat sektor och en orange färg för offentlig sektor. Typsnittet vi använder för rubriker är Ultramagnetic och som brödtext använder vi Lyon. Bildtexter och texter i grafer är satta i ett typsnitt som heter Simplon Mono som är väldigt användbart i sammanhang som dessa då det är ett typsnitt som tar upp ett fast utrymme i bredd och ger ett lite maskinellt uttryck.
Eftersom vi detta år gjorde rapporten även på engelska och finska behövde vi ta hänsyn till detta från början. Språken kräver olika mycket utrymme vilket gör arbetet med layouten lite mer utmanande. Tack vare tidigare erfarenheter med att skapa en design för kundmagasin som getts ut på upp till 12 språk så var detta ändå överkomligt.
En annan sak som är viktig är att inte överbelasta läsaren. Vi vill gärna skapa en tydlig hierarki på varje sida så att läsaren lätt kan tillgodogöra sig informationen. Vi hjälper även läsaren genom att i denna rapport placera rubriker och grafer på samma höjd från sida till sida. Det gör det lättare att hitta den allra viktigast informationen.
Graferna skapar vi i Illustrator för att ha så hög flexibilitet som möjligt när det gäller design och användande. Vi skapar även slides till PowerPoint, en slide för varje fråga.
I år skapade vi även animationer som publicerades på LinkedIn innan enkäten gick ut samt animationer på flera språk som presenterade resultaten och drev trafik till hemsidan. En specialversion av animationen visades även på scen under Atea Bootcamp när Ateas VD, Linus Wallin, höll sitt keynote inför 500 åskådare it-beslutsfattare.
Rapporten går att ladda ned i sin helhet här.
Är du nyfiken på hur du och din verksamhet kan inta en position som thought leader* i din bransch? Hör av dig till fredrik@wonderwork.se eller använd kontaktformuläret nedan så hör vi av oss till dig.
* A thought leader is a person who is specialized in a given area and whom others in that industry turn to for guidance. As the term implies, a thought leader leads others in the thinking around a given topic. A thought leader can be an individual or an organization and typically stands out among competitors. (Forbes).