En animation skapades som användes på scenen under Ateas VD, Linus Wallin, keynote under Atea Basecamp 2024. Detta är en dummy som användes i idéarbetet. Animationen baserades på infografiken som skapades till rapportens omslag.
Bild:
Fredrik Andersson
Design

Så skapade vi Nordeuropas största CIO-rapport

2021 skapade Wonderwork, tillsammans med Atea, den första upplagan av Voister CIO Analytics. För varje år sedan dess har projektet växt och är nu Nordeuropas största CIO-rapport. Här berättar vi mer om projektet.

Av:
Fredrik Andersson
Publicerad:
2024-09-05 12:10

För fjärde året i rad ger Atea ut Voister CIO Analytics. Ett stort och omfattande arbete där årets rapport sammanställer över 1 000 it-beslutsfattares svar på en mängd frågor. Nyheten för i år bestod i att frågorna gick ut till it-beslutsfattare även i Norge, Finland, Danmark och de baltiska staterna.

Atea står för förarbete och underlag i form av kundintervjuer, analysunderlag och inhämtande av svar från respondenterna. Wonderwork står för att utifrån underlaget skapa analystexter, visualisera svaren i form av tydliga och lättförstådda grafer, ta fram informationsgrafik till omslaget (som också används i presentationer) samt att designa rapporten och se till att den trycks och levereras till Atea Bootcamp.

I årets projekt ingick, förutom den svenska versionen av rapporten, även att skapa analystext, göra översättningar och göra språklayout för en engelsk version och en version på finska.

Årets rapport fick i den svenska upplagan lite extra kärlek i form av partiell UV-lackering av Sveriges kartbild (något som ger lite extra lyster och glans åt området som lackas).

Färger och mycket av typografin hämtar vi från den grafiska manualen för voister.se. För att särskilja svaren i graferna använder vi en blå färg för privat sektor och en orange färg för offentlig sektor. Typsnittet vi använder för rubriker är Ultramagnetic och som brödtext använder vi Lyon. Bildtexter och texter i grafer är satta i ett typsnitt som heter Simplon Mono som är väldigt användbart i sammanhang som dessa då det är ett typsnitt som tar upp ett fast utrymme i bredd och ger ett lite maskinellt uttryck.

Innehåll och ledare.

Eftersom vi detta år gjorde rapporten även på engelska och finska behövde vi ta hänsyn till detta från början. Språken kräver olika mycket utrymme vilket gör arbetet med layouten lite mer utmanande. Tack vare tidigare erfarenheter med att skapa en design för kundmagasin som getts ut på upp till 12 språk så var detta ändå överkomligt.

En annan sak som är viktig är att inte överbelasta läsaren. Vi vill gärna skapa en tydlig hierarki på varje sida så att läsaren lätt kan tillgodogöra sig informationen. Vi hjälper även läsaren genom att i denna rapport placera rubriker och grafer på samma höjd från sida till sida. Det gör det lättare att hitta den allra viktigast informationen.

Graferna skapar vi i Illustrator för att ha så hög flexibilitet som möjligt när det gäller design och användande. Vi skapar även slides till PowerPoint, en slide för varje fråga.

Uppslag med graf och kapitelinledning.

I år skapade vi även animationer som publicerades på LinkedIn innan enkäten gick ut samt animationer på flera språk som presenterade resultaten och drev trafik till hemsidan. En specialversion av animationen visades även på scen under Atea Bootcamp när Ateas VD, Linus Wallin, höll sitt keynote inför 500 åskådare it-beslutsfattare.

Rapporten går att ladda ned i sin helhet här.

Är du nyfiken på hur du och din verksamhet kan inta en position som thought leader* i din bransch? Hör av dig till fredrik@wonderwork.se eller använd kontaktformuläret nedan så hör vi av oss till dig.

* A thought leader is a person who is specialized in a given area and whom others in that industry turn to for guidance. As the term implies, a thought leader leads others in the thinking around a given topic. A thought leader can be an individual or an organization and typically stands out among competitors. (Forbes).

Mer läsning
Fredrik Andersson, Wonderwork.

Ett "company of one" – vad är det, och vem är det bra för?

Publicerad:
2024-09-11 9:06
Att driva en kreativ byrå på egen hand kan vara både lockande och skrämmande. För mig innebär det en enorm frihet med stora möjligheter, men självklart är det också ett stort ansvar. Häng med så ska jag förklara varför jag trivs med det och vilka fördelar denna typ av byrå innebär för dig som kund.
VSK Bandy (Västerås) gör entré under en slutspelsmatch.

Drömprojekt för en idrottsälskare!

Publicerad:
2024-09-04 7:51
Bandyisarna börjar äntligen frysa på igen! Inför kommande säsongs sändningar av Elitserien i bandy har Wonderwork tillsammans med Bonnier News och Expressen tagit fram en trailer för att locka fler abonnenter till sändningarna.
Ulrika Nybäck, förbereder sig för en intervju.

Utveckla dina kreativa superkrafter

Publicerad:
2024-07-22 12:38
Vissa dagar löser vi alla uppgifter med en känsla av lätthet. Andra dagar är sega som sirap. Här får du veta vad som krävs för fler dagar med laserfokus och flow.

Erfarenhet och expertis

För mig är det allra viktigaste att du som kund känner dig trygg genom hela processen och är nöjd med bemötande, samarbete och leverans. Trovärdighet, transparens och högsta kvalitet är oerhört viktigt för mig och mitt nätverk. Dessutom är vi otroligt snabba och flexibla.

Ikonik Icon

20 års erfarenhet som designer och Art Director.

Ikonik Icon

Har arbetat med varumärken som Apple, Atea, Scania, Nordea etc.

Ikonik Icon

10 år i finansbranschen som affärsansvarig och säljare.

Genom att skicka din mejladress bekräftar du även att du accepterar våra villkor.
Tack! Ditt meddelande har skickats.
Oops! Något gick fel, försök gärna igen.
Fredrik Andersson, Wonderwork