Så skapar du innehåll som din målgrupp slukar.
Bild:
Unsplash
Storytelling

Så skapar du innehåll som din målgrupp slukar

Du kan glömma hjältens resa. Lägg däremot kraft på att få fram människans backstory; låt intervjupersonens drivkrafter, passion och vision glimta fram.

Av:
Ulrika Nybäck
Publicerad:
2024-07-22 12:35

Våra drivkrafter fascinerar

Har du tänkt på att uttrycket ”Binge-watching” (streckkolla) anspelar på missbruk? Men ordet är också ett kvitto på hur kraftfullt storytelling är. Men om din målgrupp (ännu) inte slukar det innehåll som du delar, då är det hög tid att ta din storytelling nästa nivå.

– Det gäller att förstå vilka mekanismer som gör att vi människor fängslas. Och så behöver vi träning och åter träning, i kombination med konstruktiv feedback, säger Ulrika Nybäck, som under fyra år sett de stora framsteg som medlemmarna gör under en heldag i Storytelling.

Kommunikatörens utmaning

Det är inte alltid så lätt att på egen hand väcka intresse för ett nytt direktiv, ett bokslut eller andra abstrakta ämnen. Men här kan du luta dig mot kunskapen att vi fascineras av: Varför vi människor gör som de gör (drivkrafter). Och hur en förändring kommer att påverka just dig.

Ställ rätt frågor

Hur gör du då rent konkret? Komplettera de fakta- eller siffertunga delarna med intervjuer där du ställer frågor som: Varför är den här policyn viktig för våra medborgare (eller kunder)? Vad händer om vi inte gör det här? Hur påverkas intervjupersonen av förändringen? Hur ska den du intervjuar få med alla medarbetare genom förändringen? Se till att mixa fakta (abstraktioner) med människans vilja, förhoppningar, vision och drivkrafter. Då blir ditt innehåll levande, minnesvärt och något som vi vill snacka om.

Därför minns du en story

När du skriver en fängslande berättelse kommer mottagaren (jag) att minnas den bättre om du på ett naturligt sätt berör så många sinnen som möjligt. Det kan handla om att genom en text få läsaren att se, känna, höra och till och med ana dofter. Denna kompetens (att beröra fler sinnen) är viktig även när vi planerar innehåll för video och film.

/Ulrika Nybäck

Mer läsning
Fredrik Andersson, Wonderwork.

Ett "company of one" – vad är det, och vem är det bra för?

Publicerad:
2024-09-11 9:06
Att driva en kreativ byrå på egen hand kan vara både lockande och skrämmande. För mig innebär det en enorm frihet med stora möjligheter, men självklart är det också ett stort ansvar. Häng med så ska jag förklara varför jag trivs med det och vilka fördelar denna typ av byrå innebär för dig som kund.
En animation skapades som användes på scenen under Ateas VD, Linus Wallin, keynote under Atea Basecamp 2024. Detta är en dummy som användes i idéarbetet. Animationen baserades på infografiken som skapades till rapportens omslag.

Så skapade vi Nordeuropas största CIO-rapport

Publicerad:
2024-09-05 12:10
2021 skapade Wonderwork, tillsammans med Atea, den första upplagan av Voister CIO Analytics. För varje år sedan dess har projektet växt och är nu Nordeuropas största CIO-rapport. Här berättar vi mer om projektet.
VSK Bandy (Västerås) gör entré under en slutspelsmatch.

Drömprojekt för en idrottsälskare!

Publicerad:
2024-09-04 7:51
Bandyisarna börjar äntligen frysa på igen! Inför kommande säsongs sändningar av Elitserien i bandy har Wonderwork tillsammans med Bonnier News och Expressen tagit fram en trailer för att locka fler abonnenter till sändningarna.

Erfarenhet och expertis

För mig är det allra viktigaste att du som kund känner dig trygg genom hela processen och är nöjd med bemötande, samarbete och leverans. Trovärdighet, transparens och högsta kvalitet är oerhört viktigt för mig och mitt nätverk. Dessutom är vi otroligt snabba och flexibla.

Ikonik Icon

20 års erfarenhet som designer och Art Director.

Ikonik Icon

Har arbetat med varumärken som Apple, Atea, Scania, Nordea etc.

Ikonik Icon

10 år i finansbranschen som affärsansvarig och säljare.

Genom att skicka din mejladress bekräftar du även att du accepterar våra villkor.
Tack! Ditt meddelande har skickats.
Oops! Något gick fel, försök gärna igen.
Fredrik Andersson, Wonderwork