Så skapar du innehåll som din målgrupp slukar
Du kan glömma hjältens resa. Lägg däremot kraft på att få fram människans backstory; låt intervjupersonens drivkrafter, passion och vision glimta fram.
Våra drivkrafter fascinerar
Har du tänkt på att uttrycket ”Binge-watching” (streckkolla) anspelar på missbruk? Men ordet är också ett kvitto på hur kraftfullt storytelling är. Men om din målgrupp (ännu) inte slukar det innehåll som du delar, då är det hög tid att ta din storytelling nästa nivå.
– Det gäller att förstå vilka mekanismer som gör att vi människor fängslas. Och så behöver vi träning och åter träning, i kombination med konstruktiv feedback, säger Ulrika Nybäck, som under fyra år sett de stora framsteg som medlemmarna gör under en heldag i Storytelling.
Kommunikatörens utmaning
Det är inte alltid så lätt att på egen hand väcka intresse för ett nytt direktiv, ett bokslut eller andra abstrakta ämnen. Men här kan du luta dig mot kunskapen att vi fascineras av: Varför vi människor gör som de gör (drivkrafter). Och hur en förändring kommer att påverka just dig.
Ställ rätt frågor
Hur gör du då rent konkret? Komplettera de fakta- eller siffertunga delarna med intervjuer där du ställer frågor som: Varför är den här policyn viktig för våra medborgare (eller kunder)? Vad händer om vi inte gör det här? Hur påverkas intervjupersonen av förändringen? Hur ska den du intervjuar få med alla medarbetare genom förändringen? Se till att mixa fakta (abstraktioner) med människans vilja, förhoppningar, vision och drivkrafter. Då blir ditt innehåll levande, minnesvärt och något som vi vill snacka om.
Därför minns du en story
När du skriver en fängslande berättelse kommer mottagaren (jag) att minnas den bättre om du på ett naturligt sätt berör så många sinnen som möjligt. Det kan handla om att genom en text få läsaren att se, känna, höra och till och med ana dofter. Denna kompetens (att beröra fler sinnen) är viktig även när vi planerar innehåll för video och film.
/Ulrika Nybäck